SEO Norge:
Den Ultimate Guiden 2024 [Med Infografikk]

I denne listen finner du en omfattende guide med ressurser og aktører innenfor norsk SEO.

Sjekk ut sentrale aktører og nettverk. Finn også nyttige kilder og inspirasjon.

  • Leverandører og faglige nettverk
  • Podkaster og bloggere
  • La oss ta en kikk på SEO-bransjen i Norge i 2024!
SEO-norge-den-store-guiden
Oppdatert: 11/04/2024

Her finner du ressurser, blogger, podkast, nettverk, aktører byråer og leverandører fra norsk søkemotoroptimalisering.

Det beste av SEO Norge kan skilte med!

Få mer innblikk i tall tilknyttet bransjen, og gode tips som forhåpentligvis kan være nyttige når du skal styrke din organiske synlighet i søkemotorene!

La oss starte!

SEO i Norge - en oversikt

Hvor finnes SEO-byråene? Finnes det en bransjestandard? 

Det er ingen tvil om at søkemotoroptimalisering er en stadig viktigere del av livene våre, og tallene bekrefter dette.

Vi bruker Google som aldri før, og antallet internettbrukere øker jevnt og trutt. 

Men samtidig mangler mange nettsteder den synligheten som kreves, for å kunne hevde seg i dette stadig mer konkurranseutsatte landskapet.

norsk-seo-bransje

SEO-bransjen påvirkes hele tiden globalt

Dette er derfor en bransje med et enormt potensial for både bedrifter og aktører. Og selv om det finnes mange SEO-bedrifter rundt om i landet, finnes det ingen tydelig bransjestandard.

Dermed er det viktig å finne pålitelige kilder og rådgivere som kan hjelpe deg med SEO eller tilføre relevant kunnskap.

De største navnene i bransjen

Men hva med de største aktørene i bransjen? Vel, det er ingen tvil om at det er flere markante navn som skiller seg ut. 

Men samtidig dukker det stadig opp nye og spennende selskaper og enkeltpersoner som utfordrer de etablerte aktørene.

Alt i alt er SEO-bransjen vår en dynamisk og stadig utviklende sektor som har mye å tilby både bedrifter og enkeltpersoner som ønsker å øke sin synlighet og suksess på nett.

Et ubenyttet potensiale for SEO i Norge

Personlig biter jeg meg merke i forholdet mellom den omfattende bruken av internett og bruksmønstrene våre rundt søk, sammenlignet med det store potensialet virksomheter har for bedre synlighet i Google og andre søkemotorer.

Kort sagt: for mange bedrifter og virksomheter er det mye å hente på organiske søk. 

I denne guiden får du et overordnet innblikk i mye av det som rører seg omkring SEO.

SEO Bransjenettverk i Norge

Interesseorganisasjoner og felles norske plattformer for SEO

Hvilke bransjenettverk og interesseorganisasjoner kan du støtte deg på i Norge? 

Her en noen som sørger for bransjestandard og samlingspunkter i markedet rundt om i landet:

norske-seo-bransjenettverk

Bra Søk

En mer ideell aktør enn Bra Søk er det vel vanskelig å finne innen SEO-faget i Norge. Bransjerådet vil bidra til å synliggjøre de positive aspektene ved søkemotormarkedsføring slik at bedrifter og organisasjoner ser dette som en naturlig del av sin markedsføringsmiks.

Søkemotoroptimalisering, og tilrettelegging av klikkbar annonsering er de mest kjente arbeidsområdene.
(Kilde: Bra Søk)

INMA

INMA er en interesseorganisasjon for bedrifter som leverer digital markedsføring, kommunikasjon og teknologi. INMA er en non-profit organisasjon som jobber på vegne av sine medlemmer.
(Kilde: INMA)

SEO og organisk synlighet i Norge

En uformell gruppe for alle som jobber med eller er interessert i SEO og organisk søk/trafikk som ønsker å diskutere faget og utvikle seg videre.
(Kilde: Facebook)

SEO-og-organisk-synlighet-i-Norge-Forum-Facebook

SEO Forumer i Norge

Eksisterer det forumer og andre samlingspunkter for våre SEO-eksperter

Her har jeg plukket ut noen forumer som er relevante for fagfolk innen søkemotoroptimalisering:

Norsk-seo-forum

Norske forumer om søkemotoroptimalisering

Det var ikke så lett å finne rendyrkede forumer med tema optimalisering i søk og SEO. 

Men her finner du ressurser som (blant mye annet) tar opp tema tilknyttet SEO og synlighet i digitale kanaler:

Gruppe på Facebook for alle som jobber med SEO og organisk søk, Google Analytics (GA4) og Google Search Console med mer. Målet er en uformell gruppe med høyt faglig nivå. Gruppen er offentlig og du kan be om å få bli med. Du må bli medlem for å se innholdet i gruppen. 

Content Marketing Norge

Gjennom digitale og fysiske møteplasser skal Content Marketing Norge gi bedrifter og personer muligheten for å øke sin kompetanse og innsikt om alle fagområdene som berører det å satse helhetlig på Content Marketing i Norge. Her tilbys en kunnskapsarena med fagstoff og økt kunnskap med kurstilbud og sertifiseringer. 

Google Ads Norge

Gruppen er for alle som jobber med Google Ads i Norge. Målet er en uformell gruppe med høyt faglig nivå. Her kan du stille faglige spørsmål og dele kunnskap gjennom eksempelvis caser.
Også denne gruppen er åpen og du kan be om medlemskap på Facebook. Du må bli medlem for å se innholdet i gruppen. Her er også en gruppe for Google Ads Norge på Linkedin.

Digital markedsføring i Norge

Digital markedsføring i Norge er en gruppe på Facebook for deling av kunnskap og inspirasjon for de som jobber med digital markedsføring, eller alle som har interesse for fagområdet. Du må bli medlem for å se innholdet i gruppen. 

Kommunikasjonsforeningen

Nei, Kommunikasjonsforeningen er ikke et nettverk for SEO-eksperter i Norge. Likevel er det mye nyttig å finne på disse sidene, og som forening står disse sterkt i norsk kommunikasjonsbransje. Tross alt: det handler om kommunikasjon. Her finner du mye nyttig og interessant faglig stoff.

SEM Norge

LinkedIn-gruppe for deg som jobber med eller er interessert i SEM (SEO/PPC) i Norge. Åpen for alle - annonsører, byrå, studenter og andre. Du kan bidra med diskusjoner, nyheter, jobb-postinger m.m.

Webforumet

Drives av Lykke Media og er et forum under disse sidene for webgründere med flere ulike tema innen webutvikling, WordPress, nettbutikker og webdesign

Norske SEO-blogger

Det finnes noen skikkelig gode blogger om søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. I tillegg er det også podcaster det er verdt å høre på. 

Sjekk ut noen gode her:

Noen utvalgte blogger om søkemotoroptimalisering (SEO)

Her er det selvsagt en lang rekke med flere gode blogger om teamet rundt om i landet. Likevel har jeg her plukket noen som virker å ha hovedvekten av innholdet rettet mot kjernen av SEO-faget.

Og disse bloggene styres av noen av landets fremste eksperter innenfor søkemotoroptimalisering og annonsering. 

Bloggene dekker naturlig nok flere temaer, men du kan finne godt stoff om synlighet i digitale kanaler.

norske-seo-blogger

Trond Lyngbø

Her snakker vi om en av de aller fremste innen SEO i Norge. Et navn som klinger riktig bra også internasjonalt, og med et lass av gode artikler og råd om søkemotoroptimalisering. Lyngbø er kanskje den som klarest kommuniserer betydningen av god synlighet på nett i Norge. 

Tekstforfatterbloggen

Camilla Hager er et navn som har gjort seg bemerket i den norske bransjen når det kommer til norsk tekst. Naturlig nok kommer det også leserne til gode når det gjelder tekster for nett.

DCode

DCode elsker en teknisk utfordring, og ingen kunder er for store eller for små. 10 års erfaring. Har tilhold i Oslo, Stavanger, Drammen og Bergen.

Moen & Co

Denne gjengen med Thomas Moen i spissen forbinder du kanskje mest med Facebook og annonsering. Likevel er dette en for sentral stemme å overse på en norsk SEO-liste. Moen har i flere år preget det norske faglandskapet innen digital markedsføring. Og bloggen har mange gode artikler om SEO! 

seo-norge-ressurser-kilder

Techweb

Datadrevet digitalbyrå som tror på digital markedsføring drevet av data og som omfavner endring. Diamond HubSpot-partner.

Solid Media

Kriteriene for søkemotoroptimalisering endrer seg i takt med søkemotorene. Solid Media holder deg derfor oppdatert på Google kriterier, og følger med på endringer i markedet. 

Tormod Sperstad

Digital rådgiver som er ekstra glad i å hjelpe små og mellomstore bedrifter. Han er internasjonalt sertifisert som digital markedsfører. Mye bra tips å finne her!

Digital Opptur

Med Erik Storm i spissen for Digital Opptur levers det her solid fagstoff om SEO og digital markedsføring generelt. En aktør som er kommuniserer at de er opptatt av bransjestandard og retningslinjer innen faget. 

Even Ødegård

Rådgiver i Inevo der han jobber mest med betalt søk, men også andre former digital markedsføring og strategi. Driver også Markedsføringspodden med Eivind Bodding som kommer ut en gang i uken.

Pål Vegar Binde

SEO-bloggen er en fagblogg om søkemotoroptimalisering (SEO), og retter seg mot alle som jobber med nettsider.

Synlighetsbloggen

Synlighetsbloggen. For deg som vil holde deg oppdatert. Flere ulike tema å finne her, blant annet om SEO. 

Markedspartner

Har flere blogger: HubSpot-bloggen, DigitalLeder.no og Vekstoppskrifter.no og Inboundbloggen.no. Her dekkes flere ulike fagområder og tema bredt og det finnes mye stoff å klikke seg igjennom enten du jobber med markedsføring, ledelse eller teknologi.  

Espen Faugstad

Et unntak i denne listen er ikke en blogg men en kursportal. Her må du betale for å få tilgang, men Espen Faugstad kan mye om SEO og er flink å lære bort, så vil anbefale dette. 

Intentbloggen

Intentbloggen tar for seg SEO og drives av Bjørn Marius Narjord. Her finner du mange kilder til informasjon om søkemotoroptimalisering i Norge på en av de mest synlige bloggene i landet.

Norske Podkaster om digital markedsføring og SEO (som er verdt å sjekke ut)

Her finner du et knippe anbefalte podcaster som tar for seg tema som digital markedsføring og tilstedeværelse i Google.

podkaster-om-seo

Sjekk ut disse:


Inboundpodden er en podcast om markedsføring og vekst for B2B-ledere. De inviterer ledende eksperter, og tar utgangspunkt i konkrete, norske eksempler.  
Podcasten ledes av Camilla Tryggestad Visjø og Tor Magnus Kolflaath i Inbound.

Podkast-om-markedsføring-av-et komplisert-produkt -til-B2B-kunder-episode-Inboundpodden

Markedsføringspodden er podcasten for deg som vil lære mer om markedsføring og salg. Podcasten ledes av Even Ødegård og Eivind Bodding i INEVO. De tar deg gjennom temaer som sosiale medier, søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, e-postmarkedsføring og mye mer.

Markedsføringspodden --Rangeringsfaktorer-SEO

Thomas Moen gir deg ukentlige råd om hvordan du får mer ut av hver annonse krone. Vi prater om annonsering på Meta (Facebook/Instagram), Google, Snapchat, TikTok med mer.

SEO Norge - Thomas Moen

En podkastserie om hvilken rolle kommunikasjon spiller i samfunnet. Hvorfor er kommunikasjon avgjørende i en krise? Hvordan får man fram sitt budskap i et hav av informasjon og desinformasjon? Kan man være åpen og ærlig - og samtidig lojal mot sin virksomhet? Eirik Bergesen inviterer gjester som deler sine historier og gir deg innblikk og debatt.

Kommunikasjonspoden-vil-kunstig-intelligens-stjele-kommunikatørenes-jobb

Infografikk om norsk SEO

La oss se på noen nøkkeltall for bransjen. Forholdet mellom hvordan nettbruk og synlighet i Google påvirker oss (nesten) alle i det daglige.

Jeg så også noen tall som sier litt om potensialet for bedrifter og aktører når det kommer til relevant synlighet og SEO-analyse.

SEO-Norge-2023-Statistikk-og-nøkkeltall-Intent-SEO-Digital

Ved å kikke på noen helt grunnleggende og enkle tall tilknyttet nettbruk og synlighet ser vi fort at:

  • Google blir mer og mer sentral i våre liv.
  • Bruken av internett per norske innbygger øker, og mange nettsider mangler synligheten som behøves for å hevde seg i dette landskapet.

Oppsummering

SEO-bransjen er som vi har sett bred med mange aktører, og det finne organer for å ivareta bransjestandard og kvalitet på tjenestene.

Forhåpentligvis er dette en nyttig oversikt over SEO! Savnet du noe eller noen i denne guiden?

Skriv gjerne en kommentar under om dine planer 😀

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord

SEO-spesialist som deler mine beste råd og tips i Intentbloggen. Jeg har over 10 års erfaring med digital markedsføring og synlighet på nett. 

Bjorn-Marius-Narjord-Intent-SEO-og-Digital-Intentbloggen

Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}